Als retailer ben je altijd op zoek naar manieren om je omzet te verhogen. Een flinke uitdaging, want de concurrentie is groot en de consument steeds veeleisender. Met deze tips kun je de omzet van jouw winkel of merk verhogen, denk bijvoorbeeld aan het verkopen op een platform als Marktplaats.

Voor het eerst heeft Nederland meer webshops dan fysieke winkels. Begin 2023 waren er 82,1 duizend fysieke winkelvestigingen tegenover 84,1 duizend webshops, becijfert het CBS

Tussen al die online aanbieders moet je je als retailer staande proberen te houden. Hoe krijg je aandacht en behaal je meer omzet? Retailexpert Fred Rutgers geeft praktische tips.

1 Wees betrouwbaar

Vertrouwen kan de belangrijkste factor zijn in een koopbeslissing. Een consument moet online zelf beoordelen of hij een goed product koopt bij een betrouwbare webwinkel. De consument neemt onbewust zaken mee als: ziet de website er goed uit en kan ik makkelijk betalen? Maar ook: wat biedt deze webshop wat een concurrent niet biedt?

“Verplaats je in de klant. Welke waarde of beleving voeg je toe voor je potentiële koper? Als je zegt dat je op tijd levert, kun je die belofte dan ook waarmaken? Kan ik bij jou op verschillende manieren betalen? Het gaat niet om de laagste prijs maar de beste deal. Zet argumenten op een rij waarom iemand bij jou zou moeten kopen.”

2 Wees persoonlijk

Persoonlijk advies, interactie en goede informatie over een product zijn nog belangrijker dan bijvoorbeeld snelle afwikkeling en levering. Daarmee kun je je concurrent aftroeven. Goede customer service hoort daarbij. Zorg dat je vragen van klanten over producten snel kunt beantwoorden en wees bereikbaar, bijvoorbeeld via een chatfunctie.

3 Adverteer op een originele manier

Rutgers adviseert webwinkels om eens goed naar hun online advertenties te kijken. “Welke voordelen er voor een klant zijn als hij ingaat op het aanbod. Welke call to action heb je?” Als je dat duidelijk voor ogen hebt, werk dan aan een goede, pakkende tekst.

“De bovenste drie regels van je advertentie zijn heel belangrijk voor de SEO. Een consument bepaalt in drie seconden of hij wegklikt of verder gaat lezen. Laat je tekst desnoods vooraf aan iemand lezen die wel eens je potentiële koper zou kunnen zijn. Vraag of diegene snapt waar je advertentie over gaat.”

Zorg vervolgens voor een goede afbeelding bij je advertentie. “Een mooi plaatje zegt nou eenmaal meer dan duizend woorden.”

4 Zorg voor goede reviews

Goede reviews kunnen je conversie verhogen. Potentiële klanten zullen eerder naar je toekomen bij een goede beoordeling en bestaande klanten keren terug. Ook hier kan een persoonlijke benadering helpen, zoals een tevreden klant een waardebon bieden als hij een review schrijft.

5 Verdiep je in gegevens van de klant

Je kunt makkelijk bijhouden wie je beste klanten zijn en welke producten je het meest verkoopt. “Uit deze informatie of data komen vaak verrassende inzichten. Die kun je weer gebruiken om je webshop verder te optimaliseren en je online omzet verder te verhogen.”

6 Doe aan re-commerce

Het geldt niet voor alle productcategorieën, maar is wel een trend: re-commerce. Door de duurzaamheidstrend en de kritischer consument zit de verkoop van tweedehands als kleding, schoenen, maar ook mobiele telefoons en andere apparatuur in de lift. Zo kunnen mensen goedkoper kwaliteitsartikelen kopen en wordt de afvalberg verlaagd. Bekijk of je met jouw webwinkel ook aan re-commerce kunt doen. Duurzaamheid geeft je shop ook een extra betrouwbaarheidsstempel.

7 Ga verkopen op een marketplace

“Het gebeurt niet meer in de winkelstraat maar online.” Haak je (online) shop aan op een van de marketplaces. Marktplaats is een voorbeeld van een marketplace waar je je zowel je producten uit je winkel als je webshop onder de aandacht kunt brengen en je (r)e-commerce laten groeien. Je advertentie staat snel live en het is relatief goedkoop.

Ben jij een ondernemende verkoper die meer wil? Probeer dan eens Marktplaats Pro. Hiermee plaats jij je advertenties op de best bekeken plekken van Marktplaats en leid je bezoekers makkelijk naar je webshop. Lees meer.

Lees ook: Zo zet deze ondernemer Marktplaats in om refurbished schoenen te verkopen.